Receptet på en rutinerad och jordnära verksamhetskonsult

2022-05-30

Maria Burman 3

Receptet på en rutinerad och jordnära verksamhetskonsult

Välkommen att stifta bekantskap med Maria Burman. Maria är vår rutinerade och jordnära verksamhetskonsult med glimten i ögat. Skogen ligger henne varmt om hjärtat och det är där hon hämtar  inspiration och kraft. Håll till godo! Scrollar du vidare delar Maria med sig av sitt bästa recept på älgfärsbiffar...

 

Framgångsrecept

Maria är uppbokad på flera olika kunduppdrag. Men vi lyckades ändå klämma in en träff för denna intervju.

Det blev ett trevligt samtal mellan fyra ögon där hon delade med sig av erfarenheter av såväl sin yrkesverksamma vardag som vad hon hittar på när hon väl är ledig.

 

Maria Burman - INVID Gruppen

 

Nyckeln till framgång

Jag har flera gånger funderat på varför Maria är så populär där ute bland kunderna. Jo, jag vet, att hon har grym kompetens inom sitt uppdrag, att hjälpa kunder med att utveckla sina verksamheter genom att optimera deras användande av affärssystemet Pyramid.

Men, det är nog inte bara därför som hon samarbetar så bra med kunder. Nej, nyckeln till framgång kan nog tillskrivas att hon kan sätta sig in i kundernas verkligheter. Förstår vilka bekymmer dom ställs inför och vilka knutar som behöver frigöras.

 

Kunskap och erfarenheter från olika branscher

Anledningen till detta är att hon även har befunnit sig på just deras planhalva. I sina roller som före detta ekonomichef i olika typer av verksamheter och branscher. Exempelvis inom tätningar och fästelement, pneumatik och hydraulik, belysning, tvätteri och beslag. Ja, listan kan göras lång, och det har lagt en viktig grund till olika typer av insikter.

Detta, i kombination med sina kunskaper inom systemutveckling innebär det att hon kan erbjuda, ”hela paketet”! Något som INVIDs kunder får ta del av löpande.

 

Professionell – och privat!

Mot ovanstående bakgrund är det kanske inte så konstigt att Maria klickar väldigt bra med sina kunder. Adderar man dessutom till hennes höga sociala kompetens, ja, ni förstår resten.

Att bry sig om andras liv, att kunna prata om fritiden, inte enbart det som händer i konferensrummet. Att diskutera om hur man har olika erfarenheter av lösa livspusslet är också intressant och givande, ett tecken på medmänsklighet.

 

Att ”sätta” en förändringsresa

Det krävs mycket av en organisation när man vill göra en förändringsresa gällande rutiner och processer. I de flesta organisationer vill man ha ordning, reda och struktur. Men man vet inte hur man skall ”sätta” detta. I det läget är det ett oftast viktigt att involvera en extern projektledare som kan driva frågorna framåt, och som samtidigt har verksamhetskompetens. Det är här Maria kommer in i bilden.

Maria Burman - INVID Gruppen

 

Intern kommunikation och optimering

En av de absolut största utmaningarna är den interna kommunikationen. Att alla måste dra åt samma håll, och det samtidigt. Alla har möjligheter att jobba riktigt effektivt i affärssystemet Pyramid.. Men, hur utnyttjar man det? Optimerar man sitt arbete? Använder man rätt moduler? Det är inte sällan som man har bra förutsättningar för det hela, men man vet tyvärr inte om det. Räddningen kan dock vara nära.

 

Analys av verksamheten

För att få sig rätt uppfattning om hur en kund arbetar idag gör Maria, tillsammans med sina kollegor, ett noga analysarbete. Arbetet består av en Health-check och en Nulägesanalys. 

En Health-check består i i grova drag av kvalitativa intervjuer mot kund. Flera personer är inblandade för att få fram status på kundens mognadsgrad till förändring. Resultatet mynnar ut i Nulägesanalysen, vilken hjälper kunden att kartlägga vad som kan förbättras. Vilka rutiner finns idag? Vad kan kunden förbättra och vad går att effektivisera?

I den inledande dialogen med kunden är det viktigt att fånga vilken förändringskultur det är som råder inom organisationen.

Det gäller att få kunden att inse vikten av delaktighet vid de kommande förändringarna. Dels mellan varandra i organisationen. Men även mellan Maria och företagets medarbetare. Ensam är inte stark.

Beståndsdelar i en Health-check

De huvudsakliga beståndsdelarna i en Health-check är fyra till antalet, nämligen följande;

  • Ledningens mål och kommunikation
  • Organisation och processer
  • Ledarskap och samarbete
  • Förändringskultur

En organisations medarbetare som har rätt inställning, och som är beredda att gå på djupet inom de fyra punkterna ovan har riktigt goda förutsättningar för att uppnå sina visioner och mål. Det kan Maria intyga.

Ekonomisk rapporteringsprocess

Tack vare sina djupa kunskaper inom ekonomi hjälper Maria kunderna att digitalisera deras ekonomiska rapporteringsprocess. Målet är att kunna använda Pyramid genom hela det ekonomiska arbetet och att få kunderna att utföra färre manuella operationer.

Samtidigt kan ledningen, via ett fåtal klick, skapa rapporter ur systemet med tydliga, och snygga, grafer. Dessa rapporter innehåller viktiga nyckeltal inför månadsboksluten. Målet är att försöka halvera tidsåtgången så att kunderna istället ska kunna nyttja tiden åt kvalitativ analys. 

Detta arbetssätt leder till ett härligt, lyckat resultat. Och det tack vare Marias erkända kunskaper inom ekonomi, verksamhets- och systemutveckling tillsammans med hennes sociala kompetens. 

 

Hämtar kraft i naturen

Tillsammans med sin familj och jyckarna laddar Maria batterierna. Det är i naturen som Maria hämtar kraft och finner inspiration. Det är då hon får tid till att tänka fritt och utan begränsningar. 

 

Maria Burman - INVID Gruppen

 

Att få fixa i ordning kaffekorgen med en svampguide och en god macka - för att ge sig ut och plocka bär och svamp. Då mår Maria.

 

Maria Burman - INVID Gruppen

 

Älgfärsbiffar

Maria är en verksamhetskonsult som är frikostig med att dela med sig av sina kunskaper inom flera olika områden. Ett av dessa är inom matlagning. Och varför då inte dela med sig av ett favoritrecept på älgfärsbiffar?

  • 1 kg färs; hälften viltfärs, hälften fläskfärs
  • En dryg msk kalvfond
  • En skvätt grädde
  • Senap efter behag
  • Två ägg
  • Svartpeppar
  • Salt
  • Lök eller lökpulver om man inte uppskattar bitar

Tillbehör:

  • Potatis
  • Brunsås
  • Rårörda lingon
  • + massvis med stekta kantareller!

Vill du veta mer om hur denna populära och framgångsrika kollega kan hjälpa dig med att utveckla din och dina kollegors användande av ert affärssystem?

FLER KUNSKAPSARTIKLAR

2022-08-25

Digitala transformationsprojekt och nyupptäckta odlingar!

Träffa Pierre Lundgren, en spetskonsult som verkligen brinner för att odla kunders tillväxtmål via digitala transformationsprojekt, plus egenodlade grönsaker på fritiden.
2022-08-08

Raka puckar och spindeln i nätet

Passa på att bekanta dig med John Groth. En rutinerad och uppskattad Servicedeskmedarbetare som även gillar det där med spännande resor till båda heta och kyliga arenor.
2022-04-06

Är det defender man ska köra nu i stället för andra virusprogram?

Under ett av mina nyligen genomförda utbildningswebinar inom IT-säkerhet fick jag följande fråga; ”Är det defender man ska köra nu i stället för andra virusprogram?”. Detta förklarar jag i detta inlägg.
2022-03-24

Är det positivt att hamna i klistret?

Möt Tobias Hansson, som brinner för både IT och handboll. Som har varit med som PC-tekniker från företagets start i mitten av 1990-talet. Och som numera kan titulera sig både konsult och drifthallsansvarig.

Kontakta oss för mer information om Maria och hennes kompetenser

Joacim Antonsson

Småland

Joacim Kickén

Säljare

+46 (0)36-440 54 07

E-post

Jan Lilljegren (2)

Göteborg

Jan Lilljegren

Plats- och Försäljningschef

+46 (0)70-328 95 98

E-post

Hans Skoglund

Stockholm

Hans Skoglund

VD och verksamhetsutveckling

+46 (0)8-506 003 15

E-post

Vill du veta mer om vad vi gör och vad som är på gång?

Skriv upp dig här, så får du ta del av nyheter, tips och trix och inbjudningar.