Pierre Lundgren 1 2

Digitala transformationsprojekt och nyupptäckta odlingar!

2022-08-25

Digitala transformationsprojekt och nyupptäckta odlingar!

Träffa Pierre Lundgren, en spetskonsult som verkligen brinner för att odla kunders tillväxtmål via digitala transformationsprojekt, plus egenodlade grönsaker på fritiden.

Nyfiket sinne

Nu är den kommen, stunden då du får tillfälle att stifta bekantskap med ytterligare en av INVIDs alla rutinerade IT-konsulter. En person som kan konsten att kombinera rutin med ett nyfiket sinne. För att ständigt hitta nya vägar som skapar det där lilla extra. Både åt sina kunder och sin familj där hemma. Via digitala transformationsprojekt och egenodlade grönsaker.

Det känns nästan lite lyxigt att få sätta sig ner en knapp timme med Pierre för ett samtal. För han är verkligen hårt bokad. Men nu fick jag äntligen chansen, härligt!

Pierre Lundgren - INVID Gruppen

14 certifieringar på ett halvår

Låt oss börja med att backa tiden något, närmare bestämt till strax innan millenniumskiftet och årtalet 1998. Det var då han slutförde sin inledande IT-utbildning i rasande fart. Du undrar kanske vad jag menar med ”rasande fart”? Ja, vad annars kan man beskriva att han tog 14 certifieringar på ett halvår? Då går det undan, det ger eko. Eko som visade att han visade framfötterna. Och som i sin tur gjorde att han rekryterades till sin första anställning som IT-konsult, hos en branschkollega till oss på INVID.

Uppskattade egenskaper

Efter att sedan ha bytt visitkort vid tre tillfällen landade han hos under februari 2015, något som vi, och våra kunder, är mycket glada över. Just det där med att vara ärlig, att inte mörka något (för alla gör vi fel någon gång, och att kunna vara social, plus samtidigt seriös som nyfiken och kompetent yrkesman. Det är egenskaper som uppskattas mycket såväl externt som internt.

Genuin förståelse

Det riktigt lyser om Pierres ögon när han berättar om hur mycket han gillar att vara ute hos sina kunder, att vara nära dessa. Och hur mycket verksamhetskunskap han får tillgång till tack vare detta.

Att lyssna på när kunderna berättar om sina företag, och gå runt i deras verksamheter. Det är där han får genuin förståelse för hur kunderna jobbar, Samtidigt som man även lär känna varandra på ett personligt plan. En win win-känsla som båda parter drar nytta av inför olika typer av digitala transformationsprojekt.

Det går knappt att få stopp på Mr. Lundgren när han, utan att nämna några företagsnamn, berättar om hur han har fått viktiga insikter i hur olika företag jobbar.

Pierre Lundgren - INVID Gruppen

Skilda verksamheter

Exempelvis med extrem hygien, sterilitet och kontroller vid ett västkustföretag som jobbar med livsmedel. För att i nästa andetag sedan berätta om hur en industri i Östergötland jobbar med britsar till röntgenutrustningar med maximal precision. Dessa britsar används sedan tillsammans med fixerade ställningar. Som borras fast på människohuvud vid sin slutkunds gammakanonsstrålningar. Med syfte att oskadliggöra huvudtumörer.

Snacka om att få tillfälle att bygga på insikter, som i sin tur skapar verksamhetskompetenser, och förståelse. Som både Pierre och kunder sedan har nytta av under kommande designer av lösningar som skall passa just deras verksamheter.

Från lokalt till molnet

Under de senaste åren har Pierres jobb dominerats av att hjälpa kunder med s.k. transformationer (förflyttningar/migreringar) från lokala lösningar till det berömda molnet. Det kan handla om allt från kompletta plattsformsbyten, från exempelvis Lotus Notes till Microsoft 365. Till enskilda utbyten av mailsystem och uppsättningar av SharePoint-lösningar.

Tillkommande funktioner

Pierre brinner för att förverkliga lyckade transformationer till Microsoft 365. Att detta möjliggör tillgångar till massor av funktioner som inte var möjligt förut. Han nämner bland annat ständig tillgång till den senaste versionen av Office-programmet. Att kunna jobba var som helst i och med att han har tillgång till all information oavsett var man befinner sig. Att det är smidigt, lättillgängligt, och underlättar samarbete. Och, sist men inte minst, att man kan göra det riktigt säkerhet genom att komplettera med bland annat MFA = Multifaktorautentisering. MFA hjälper organisationer att skydda sig mot intrång på grund av förlorade eller stulna autentiseringsuppgifter.

Allt var inte bättre förr…

Pierre drar sig till minnes att det är mycket som har förändrats i positiv riktning under senare år. För att snabbt kunna lösa uppkomna problem, och kunna göra detta på distans.

Han berättar bland annat om hur han och en kollega en gång satt en hel natt i ett kallt serverum. För att få i gång deras IT-system efter en krasch, och att allt var tvunget att vara ”up and running” senast kl. 07.00 på morgonen efter. Och att allt, och då menar vi verkligen allt, måste fixas på plats i kylan.

Han berättar vidare, att det vissa tillfällen har varit tvungen att stänga av serverrummets AC för att kunna jobba utan att frysa rejält. Samt att han ibland har varit tvungen att legitimera sig mitt i natten för en väktare i en kunds lokal. Detta p.g.a. att hen inte hade fått någon information av kunden om att det skulle finnas en konsult på plats. Allt detta är ett minne blott. Idag kan fixa i stort sett allt på distans. Hm, allt var nog inte bättre förr… 😉

Pierre Lundgren - INVID Gruppen

Vad triggar Pierre?

Finns det något som triggar Pierre lite extra i sitt dagliga arbete som spetskonsult? Absolut, och det är att hjälpa kunder med den digitala transformationen som skapar uppenbar affärsnytta. Gärna i form av önskade lösningar som innehåller rejäla utmaningar, som han får jobba hårt för att lösa Han slår ut med händerna och utbrister: ”- Allt går att lösa, det är bara frågan om hur lång tid det tar!”.

Han gillar när det blir något rejält att sätta tänderna i. Det får gärna vara väldigt komplext, och gärna för stora bolag på flera siter/länder. Att få ta ett helhetsansvar genom att genomföra allt från den inledande arkitektdelen med design av lösningen, till den avslutande införandedelen.

Nu för tiden är det många som behöver ha olika molntjänster samt lokal infrastruktur. Detta gillar han, att få sy ihop allt detta på ett funktionellt sätt. Och, med tanke på att fler och fler jobbar på distans, att även se till att man kan göra det på ett säkert sätt.

Ett typiskt ”Pierre Lundgren-uppdrag”

Nästa fråga från min sida blir om vilka olika huvudmoment som ett typiskt ”Pierre Lundgren-uppdrag” brukar bestå av.

I och med att det på slutet oftast har handlat om olika transformations-projekt så delar han in svaret i följande huvudmoment, som kan liknas vid en övergripande checklista;

Checklista

  1. Workshop/genomgång med kund.
    Under detta möte säkerställs hur kundens IT-miljö ser ut från start. Och få dennes tankar om hur hen vill att resultatet skall se ut när uppdraget är klart.

    Under det inledande mötet kan Pierre oftast rekommendera vilken lösning som han tycker vore bäst på ett övergripande plan. Tillsammans med kunden utarbetas vad som verkar vara bäst för den aktuella organisationen.

    Pierre redogör även ibland för exempel på ”Best practices” utifrån jämförbara projekt vid en eventuellt liknande organisation. I så fall på ett sekretessäkrat sätt.

    Det är viktig att man har en distinkt samsyn om vad slutresultatet skall bli. Att man har tydlig kommunikation och bestämmer avgränsningar innan man sätter design och påbörjar det operativa arbetet.

    Att säkerställa att projektet har rätt ingångsvärden. Det underlättar att göra rätt från början, Pierre brukar exempelvis be kunden kryssa i en lista om vilka funktionsbrevlådor och medarbetare som är upplagda med mailkonton mot organisationens AD (Active Directory). Det förekommer inte sällan att vissa personer har slutat och att dessa konton inte har avslutats.

  2. Uppsättning av ny miljö och transformation
    Samt gedigna tester på att allt fungerar som det ska. Det är bra att involvera så många medarbetare som möjligt i ett inledande pilotprojekt. Dessa personer kan i så fall kan bli interna ambassadörer i samband med utrullningen av den nya lösningen. Som andra medarbetare kan luta sig mot inledningsvis.

    Man får inte glömma att många personer tycker det är jobbigt med förändringar, man vill ha trygghet. Det finns undersökningar som visar att det, i genomsnitt, tar ungefär två år för att en förändring skall accepteras.

  3. Efterarbete
    Fånga upp eventuellt uppkomna problem

  4. Avstämning med kund
    För att säkerställa att denne är nöjd och för att fånga upp eventuellt tillkommande önskemål.

Att tänka på innan workshop

På frågan om vad han tycker att du som kund borde tänka på innan den inledande workshopen svarar Pierre följande;

  • Gör din hemläxa. Tänk igenom själv vad du och din organisation har för ”pains” och vad ni vill uppnå.
  • Involvera nyckelpersoner inom företagets olika funktioner för att säkerställa att det inte missas något
  • Kolla runt med andra företag, bolla med dom. Vad har dom för erfarenheter?
  • Sammanställ sedan allt detta i en inledande kravspecifikation. I så fall är man är väl förberedd inför den inledande workshopen/genomgång.

Pierre Lundgren - INVID Gruppen

Nyodlat fritidsintresse

Detta om detta, nu byter vi fokus till det privata planet. Vad får Pierre att kunna släppa jobbtankarna på sin fritid. Utöver att sticka i väg med sin familj till sin lägenhet på Spaniens östkust. Och att heja fram sitt SHL-favoritlag i ishockey, HV71, i deras hemmaarena Husqvarna Garden i Jönköping? Svaret på den fråga är: Odling av egna grönsaker!

Pierre berättar att han tänker i princip konstant på jobbet. Men att han, tack vare det nya fritidsintresset, kan rensa skallen och få ny energi. Att han njuter av att fixa och dona, vattna och plocka. Det är då, när han byter miljö och får nödvändiga avbrott, som han kommer på nya idéer till, ja just det, jobbet.

Det vill jag också göra!

Herr Lundgren berättar hur allt detta startade, och det kan härledas till hans bror. Det var nämligen han som väckte detta nya intresse under pandemin. Detta då han skickade bilder från Göteborgs-trakten på sina egenodlade gurkor och tomater.

Pierre jämförde dessa med det som nyligen hade inköpts i butiker till hans hushåll och tänkte; Det vill jag också göra!

Pierre Lundgren - INVID Gruppen

Växande koncept

Han skred till verket. Han köpte ett växthus. Konceptet växer ständigt. I intervjuandets stund funderar han på att skaffa ett automatiskt bevattningssystem till odlingarna. Så att allt fungerar även när han och hans familj befinner sig i Spanien.

Intresset växer sig allt starkare. Han och hans hustru odlar numera flera olika grönsaker. Vid huset i Barnarp förekommer det numera blomsterlådor som innehåller kryddor, pallkragar med potatis och lök. Ärter, rädisor och sallad, ja listan kan göras ännu längre.

Världens starkaste chili

Vi får inte heller gömma auberginer, även kallat äggplantor. Just auberginer och gurkor har han lyckats driva fram till riktigt stora exemplar. För att lyckas med att driva fram stora gurkor börjar man med att förodla i februari/mars för att avslutningsvis skörda dom under sommarmånaderna.

Det odlas även massor med chili, inte mindre än 10 olika sorter. Bland annat världens starkaste chili. Pierre nämner att han även har sått egen chili efter att ha skrapat bort frön från en inköpt förlaga i butik. Det funkar!

För många fördelar

Han berättar att han tycker att han lär sig mycket i sitt, förlåt uttrycket, nyodlade intresse. Att det smakar extra gott att äta det som man själv har varit med och producerat.

I sann småländsk anda kan man heller inte komma ifrån att butikspriserna på tomater har stigit rejält på senare tid. Plus att vissa tomatsorter inte går att köpa. Summa summarum så är det nog ingen större chansning att säga att Pierre inte kommer överge sitt nyvunna fritidsintresse på länge, det verkar finns alldeles för många fördelar med detta.

Allmänna odlingstips

När jag frågar om han har några allmänna tips att skicka med till dig som läsare om du också vill prova på det där med att odla rejält ger han följande vinkar;

  • Kolla på t.ex. Youtube, det finns massor med instruktionsfilmer. Pierre säger att han har kollat många timmar på detta under resans gång.
  • Fråga bekanta som odlar.
  • Skaffa växthus, det förlänger säsongen.
  • Börja i tid och förodla.
  • Fuska inte med jordkvaliteten.
  • Vissa grönsaker är känsliga för temperaturskillnader och vind. De behöver vänja sig vid blåst och ändrad temperatur. Sätt därför inte ut dessa för tidigt. Sätt i stället ut dom ”pö om pö”, under kortare tidsperioder.
  • Var inte rädd att göra fel man kan lära sig mycket av det.

Kontakt

Tveka inte att kontakta några av Pierres kollegor enligt nedan om du vill veta mer om en av INVIDs alla rutinerade IT-konsulter. Som kan konsten att kombinera rutin med ett nyfiket sinne för att ständigt hitta nya vägar för att kunna skapa det där lilla extra. Både åt sina kunder och sin familj där hemma. Via smarta transformationsprojekt och egenodlade grönsaker. 

Kontakta oss för mer information om Pierre och hans kompetenser

Stefan Timbus

Småland

Stefan Timbus

Teamledare Produktivitet

+46 (0)36-440 54 46

E-post

Ingvarljungberg

Göteborg

Ingvar Ljungberg

Konsultchef

+46 (0)70-845 34 04

E-post

Hans Skoglund

Stockholm

Hans Skoglund

VD och verksamhetsutveckling

+46 (0)8-506 003 15

E-post

Vill du veta mer om vad vi gör och vad som är på gång?

Skriv upp dig här, så får du ta del av nyheter, tips och trix och inbjudningar.